top of page

פעילות אסימטרית - וההשלכות על הגוף שלנו


ב-8 השנים האחרונות פנו אליי לא פחות מאלפי נשים כדי שאעזור להן לטפל בכאבי מפרקים חוזרים ונשנים.

נשים מכל הגילאים, בריאות בדר"כ. רובן הגדול בקרב אותן נשים סבלו מכאבים הנובעים מגורם מרכזי המשפיע על כולנו, ללא הבדל גיל, צבע או מין: פעילות אסימטרית בגוף.

מהי פעילות אסימטרית בגוף?

חלק מהפעולות הקריטיות שאנחנו עושים ביום יום יהיו לעתים פעולות שאנחנו עושים באופן אסימטרי (כשצד אחד מבצע והצד השני לא - דוגמאות בהמשך), וכתוצאה מכך יכולות לגרום לנו לנזק ולכאבים, לאחר תקופה ארוכה בה אנחנו עושים אותם באופן קבוע ויומיומי עם מינימום מודעות לנושא.

מי עלול לסבול מהשלכות הפעילות האסימטרית?

בקצרה? כולנו.

בארוכה? אתן לכם כמה דוגמאות כדי להמחיש.

אתחיל עם הדוגמה הכי שכיחה שלי בשיעורי הפילאטיס: נהיגה.

כל מי שנוהגת על רכב אוטומטי יכולה לשבת שעה ואף יותר בכל יום, וללחוץ על דוושת הגז ודוושת הברקס, עם כף רגל ימין בלבד, ובכך כף הרגל הימנית עובדת, פעילה, מתחזקת (במקרים מסוימים יותר מדי – נהגים למשל) ואילו רגל שמאל נחה ללא כל תנועה.


נהיגה. פעולה הגורמת לאסימטריה בגוף.

דוגמה נוספת אלו הם הדור הצעיר יותר, הסובלים לרוב מכאבים בשורש כף היד.

אמנם אנחנו נולדים עם 10 אצבעות, ובכל זאת השימוש היומיומי שנעשה בשנים האחרונות בסמארטפון, הפך את האגודל לאצבע הכי חשובה ופעילה שלנו: וואטסאפ, פייסבוק, אינסטגרם – "כל העולם בכף ידנו" אך רק האגודל עובדת ברוב הזמן. ומה נגרם כתוצאה מכך?

כשיש אצבע אחת דומיננטית, נוצר עליה לחץ מאוד גדול והכאב לעיתים הופך להיות קשה מנשוא, בעיקר אם אתה "מכור" לסמארטפון שלך.


כל העולם בכף ידך, ורק האגודל עובדת.

אנשים מעולם ההיי-טק שנמצאים שעות רבות מול המחשב ומשתמשים רק באצבע לטובת הקלקה על העכבר – מרגישים זאת היטב בשורשי כף היד, אך לעיתים הכאב מגיע עד לזרוע וגם לצוואר, כי כשמשהו כואב אנחנו תמיד נחפש התאמות להקלה על כאבים ובכך ניצור עוד אסימטריות בגוף ונזמן עוד כאבים.

גם אנשים שנראים לנו לכאורה מאוד חזקים, הספורטאים, סובלים לעיתים מאסימטריה חמורה: כדורסל, כדורשת, כדורעף, כדורגל, סנוקר, באולינג, טניס, הדיפת כדור ברזל, הטלת כידון ומה עוד, כל אלה דוגמאות ליצירת אסימטריה בגוף כי כאשר אזור אחד משתתף יותר, הרבה יותר, כדי להפוך את השחקן לשחקן הטוב ביותר בתחום עיסוקו - אך בסופו של דבר הגוף ייחלש אם לא יחזק אותו באופן שווה.

כיצד ניתן לטפל בכאבים?

אז לא, איני מציעה שתנסו להחליף בין הרגליים בזמן נהיגה כדי לשפר את המצב. ישנם פתרונות נוספים שיכולים לעזור בלי לסכן אתכם בכביש.


שיעורי פילאטיס שיקומי בראשון לציון בהדרכת יעל ישראל.

לכל אחד ואחת יש את התרגילים בהם הם צריכים להתמיד יותר, בהתאם לפעולות השכיחות שהם מבצעים ביום יום. בשיעורי הפילאטיס בכלל ובשיעורי הפילאטיס השיקומי בפרט, וגם בתרגול קצר ויומיומי, ניתן לעבוד על "ההשוואה" הזאת בין הצדדים.

יש לחזק, להניע, ולמתוח אזורים בגוף שאיננו נותנים להם מספיק תשומת לב במהלך היום ובמהלך אימוני כושר (לרוב הם אפילו יינזקו במהלך אימונים מסוימים), ולעבוד על חיזוק שרירים קטנים בגוף שעקב חולשתם, הרבה פעמים נוצרים כאבים, ולפעמים אפילו די רחוק מהאזור החלש. אני ממליצה לערוב אחר עמודי הפייסבוק, האינסטגרם והיוטיוב של הסטודיו, לשם אנו מעלים מגוון תרגילים שניתן לעשות בבית באופן עצמאי.


כותבת המאמר היא יעל ישראל, מדריכת פילאטיס מטעם מכון וינגייט, בעלת וותק של 8 שנים בתחום, בעלת תואר ראשון B.ed בחינוך גופני, ובעלת "סטודיו יעל ישראל" - סטודיו לשיעורי פילאטיס, יוגה, עיצוב ושיקום הגוף עם סניפים בראשון לציון ונס ציונה.

למאמרים מעניינים נוספים מתוך הבלוג של הסטודיו, לחצי כאן!

704 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page