top of page

כך תחזרי לעצמך, אחרי תקופת החגים

עודכן: 27 ביוני 2019



אז אנחנו כבר אחרי החגים, הקילוגרמים נשארו, וזה הזמן לפעול ולעשות עם זה משהו. ועכשיו אתם כנראה מחפשים איך לעשות את זה. אז איך כיצד נעשה את זה בצורה נכונה? תחילה נבהיר מה לא כדאי לעשות.

דבר ראשון: אל תתחילו "דיאטה"!

הטעות הנפוצה ביותר היא לחשוב שצריך להוריד משמעותית את כמויות האוכל, ולעשות "דיאטה" לכאורה. לרוב אנחנו מבטיחים לעצמנו שמעתה לא נאכל יותר עוגות, עוגיות או ממתקים אחרים שאהובים עלינו, או שאנחנו עושים תפריט ללא פחמימות או כל טרנד אחר, הכל כדי להוריד את המשקל וכמה שיותר מהר. מדוע זאת טעות? כי דיאטה זאת הדרך הכי טובה לעלות במשקל בצורה הזאת. כן, קראתם נכון. ייתכן שאכלתם בחג כל מיני מאכלים שאתם בדרך כלל "לא מרשים לעצמכם", כי "זה לא בריא" או כי "זה משמין" והרשיתם לעצמכם יותר במחשבה שזה "לא נורא כי זה חג".

אז כפי שאסביר, שינוי במחשבה מתחיל כבר בנקודה הזאת, בה מומלץ להימנע מרשימות של מאכלים "מותרים ואסורים". ויש לכך 2 סיבות עיקריות.

1. תחשבו מה קורא כשאתם אומרים לילד שלכם "אסור". סביר להניח שהוא חושק יותר בדבר האסור. בדומה לכך גם כשאתם אומרים לעצמכם "אסור" המוח שלכם, באופן לא מפתיע, מתחיל לרצות את הדבר האסור יותר ויותר וכך אתם חושקים בו יותר. הפרי האסור הוא הכי מפתה. תשאלו את חווה :)

2. תחשבו מה קורא לכם אחרי שהבטחתם לעצמכם שאתם לא נוגעים במאכל הכי אהוב אליכם. ותחשבו מה קורה לכם אחרי שלא אכלתם את המאכל הזה במשך חודשים רבים ופתאום ברגע של רעב מישהו מציע לכם את זה. לא תקחו? ברור שתקחו, כי גם ככה הרגשתם שקיפחתם את עצמכם מספיק זמן והגיע זמן קצת "לפנק" את עצמכם.


הפרי האסור, הוא הפרי הכי נחשק.

לכן הדרך הנכונה היא קודם כל להבין שרשימות כאלה גורמות לכם למעשה לאכול יותר ולעלות במשקל וצריך לתכנן את התזונה שלכם בצורה כזאת שאתם כן אוכלים מהדברים שאתם מאוד אוהבים אך לאכול אותם במידה. וזאת דוגמה אחת לשינוי חשיבה בתהליך של שינוי תזונה וירידה במשקל וכמובן שיש עוד דפוסי חשיבה לא נכונים שגורמים לכם לעלות במשקל. טעות נפוצה נוספת היא דיאטות דלות מאוד בקלוריות בהן מורידים משמעותית את הצריכה היומית. מצב של צום או דיאטות דלות מאוד בקלוריות גורמות לכך שהגוף שלכם "חושב" שאין מספיק אוכל בסביבה וכהגנה לתנאי הסביבה, הוא מוריד את ההוצאה האנרגטית שלו. במילים אחרות, הגוף שלכם מוריד את קצב חילוף החומרים. אז אמנם באופן נקודתי אכן תרדו במשקל, אך כשתחזרו לאכול כרגיל אתם תעלו במשקל חזרה למשקל ההתחלתי ואפילו יותר מכך. בנוסף, בדיאטה הבאה שתעשו סביר להניח שתתקשו עוד יותר לרדת במשקל כי הגוף שלכם כבר "הבין את הטריק".


תחזרו לשגרה, תאזנו את הגוף, ותאכלו נכון.

אז מה כן יש לעשות?

קודם כל תחזרו לארוחות הרגילות שבשגרה שלכם. במידה ואתם במשקל תקין ומדובר רק בקילוגרם אחד או שתיים שהעליתם בחג, סביר להניח שתורידו את המשקל בחזרה אחרי שתחזרו לשגרה ותקפידו על ארוחות מסודרות, תאכלו ירקות בכל ארוחה, תשתו מספיק מים בין הארוחות ותחזרו או תתחילו שגרת אימונים. במידה ואתם מעוניינים להוריד יותר במשקל, כנראה שאתם לא מרוצים מהמשקל שלכם כבר תקופה ארוכה ואולי באמת הגיע הזמן לפנות לייעוץ עם איש מקצוע. במהלך המפגשים תרכשו ארגז כלים כדי שתוכלו לתכנן את התזונה שלכם בעצמכם לפי סדר היום שלכם, לפי העדפות המזון שלכם, ולפי הצרכים האישיים שלכם בהתאם למקומות שאתם נמצאים בהם במשך היום כדי שתוכלו גם ליהנות מהאוכל, להיות שבעים במשך היום ובמקביל תוכלו גם לרדת במשקל, להרגיש טוב בגוף וכמובן להיראות טוב יותר. וכן, כל זה אפשרי בעת ובעונה אחת על ידי איזון האכילה, שינוי דרכי החשיבה ושינוי התזונה בהתאמה אישית.

שתהיה לכם שנה בריאה, מאוזנת ומלאה בהגשמת יעדים!

שרית צ'יפרוט שלומי, דיאטנית קלינית ומאמנת אישית לשינוי הרגלי אכילה

235 צפיות
bottom of page